Google Mobile First Index

Komórka z internetem

Środowisko SEO oraz wszyscy specjaliści, związani z marketingiem internetowym muszą przygotować się na jedną z największych oraz najbardziej znaczących zmiany w budowaniu rankingu wyszukiwarki Google – Mobile First Index. Czym jest i do czego prowadzi? Pora zebrać najistotniejsze informacje!

Indeks

Jak już wspomniano, Mobile First Index to zmiana w sposobie tworzenia rankingu Google. Jednak, aby zrozumieć jej istotę, konieczne jest zapoznanie się z pojęciem indeksu wyszukiwarki.

Do zaindeksowania wybranej witryny internetowej niezbędne są roboty przeglądarki, które zajmują się badaniem zawartości strony. Skanują jej kod oraz zbierają wszystkie niezbędne informacje, dzięki czemu mogą umieścić ją w katalogu serwisów – a więc w indeksie. To właśnie on stanowi bazę do budowania rankingu witryn na dane zapytanie, wpisane w przeglądarkę.

Mobile First Index

Czy wprowadzenie mobile first będzie miało wpływ na pozycjonowanie stron w wersji mobilnej? Zdecydowanie tak. Co prawda sposób, w jaki indeksowane są strony internetowe przez roboty Google nie ulegnie zmianie, to co będzie wyglądało inaczej, to sposób tworzenia rankingu. Ale po kolei.

Latem 2015 roku zanotowano tendencję, która miała bezpośredni wpływ na powstanie MFI. To właśnie w tym czasie liczba wyszukiwań z urządzeń mobilnych była wyższa od liczby wyszukiwań, dokonanych za pomocą desktopów. Dla specjalistów z branży internetowej stanowiło to znak, że zmiany w sposobie tworzenia rankingu wyszukiwarki są konieczne.

Choć internauci, korzystający z wersji mobilnej witryn zachowują się w sieci w inny sposób, niż ci używający desktopów, to nie każda strona odpowiada ich potrzebom. Istnieje jeszcze wiele serwisów, nie uwzględniły jeszcze potrzebnych optymalizacji, które ułatwiłyby użytkownikom korzystanie z nich.

Mobile First Index może okazać się bodźcem do wprowadzenia koniecznych zmian w wersjach mobilnych stron. Teraz bowiem roboty Googl będą indeksować oraz oceniać głównie je, a na podstawie zebranych informacji tworzony będzie ranking wyszukiwarki.

Jak przygotować stronę mobilną?

Przede wszystkim trzeba zadać o to, aby nie pojawił się różnice w wersji mobilnej i desktopowej witryny. Następnie należy sprawdzić, czy strona dobrze wyświetla się na wszystkich urządzeniach przenośnych. To wymóg konieczny do tego, aby była wysoko oceniana w rankingu Google. Oczywiście, musi być ona także dostępna dla googlebotów, dlatego trzeba zbadać, czy indeksowanie jej jest dla nich możliwe. Nie można pominąć jednego z kluczowych parametrów – a więc szybkość ładowania się strony na smartfonach i laptopach!

To tylko pewne parametry, które wymagają optymalizacji, jeśli chce się osiągnąć wysoką pozycję wybranej witryny w rankingu wyszukiwarki. Wprowadzenie wszystkich wytycznych jest możliwe jedynie dzięki skorzystaniu z usług specjalistów SEO – co zaleca się wszystkim właścicielom serwisów.

Google Mobile First Index jest odpowiedzią na obecną tendencję użytkowników do korzystania z wersji mobilnych stron. Dlatego teraz przy tworzeniu rankingu roboty przeglądarki będą uwzględniała głównie je. Warto więc zadbać o właściwą optymalizację witryny dla urządzeń przenośnych.