Sektor MSP

Małe przedsiębiorstwo

Rozwijając, skrót MSP to nic innego jak określenie Małe i Średnie przedsiębiorstwo. Powołując się na źródło bankier.pl właśnie ten rodzaj biznesu stanowi 99% wśród firm w Europie. W Polsce jest to też ważny gracz zatrudniający około 2/3 pracowników. Patrząc na tak imponujące liczby nie ma się co dziwić, że został on zauważony i doceniony.

Charakterystyka MSP

Male i średnie przedsiębiorstwa są to firmy spełniające określone warunki. Do mikroprzedsiębiorstw należą takie, które zatrudniają poniżej 10 osób. Małe to te, których liczba pracowników wynosi do 50. Natomiast średnie mają poniżej 250 pracowników i roczny obrót do 50 mln EUR.

Po co MSP?

Po co takie wyszczególnienie? Otóż funkcjonuje ono ze względu na możliwość skorzystania z funduszy rozwojowych. W tych ramach jest zawarta możliwość dofinansowania szkoleń oraz innowacyjnych rozwiązań podnoszących konkurencyjność firmy na rynku oraz jakość usług.

Dźwignia dla MSP

Wśród rozwiązań skierowanych w szczególności do młodych przedsiębiorców (tych co zaczynają biznes) należy wymienić chociażby ofertę PARP czy Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości skierowana wyłącznie do młodych osób (do 30 roku życia).

Dlaczego warto?

Przejdźmy jednak do atutów jakie posiada mała firma. Najważniejsze to elastyczność. Składa się na nią na pewno lepszy kontakt z klientem. Drugą konkretną rzeczą jaka jest w małej firmie to świeżość i spojrzenie na świat z innej perspektywy niespaczone przez biurokratyczne podejście konsorcjum. Ostatnie to motywacja młodej firmy.

Kontrahenci dostrzegają te aspekty i starają się je wykorzystać. Wiedzą, że małej firmie jeszcze się „chce” szukać alternatyw aby zadowolić klienta. Poza tym to właśnie małe firmy najczęściej wynajdują najlepsze rozwiązania wprowadzane na rynek.

Źródła:

  • Philip Kotler: „Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola”, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994,
  • https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jakie-firmy-tworza-sektor-msp.