Sposoby dystrybucji

Dystrybucja

Dystrybucja to inaczej sposób dostarczania produktów klientowi. Mając już cenę naszego produktu musimy się zastanowić nad tym jak wprowadzić go na rynek. Pewnym kryterium będzie na pewno rejonizacja oraz do kogo nasz produkt jest skierowany.

Omnichanel czyli wielokanałowość

Jakkolwiek jest to tłumaczone czy rozumiane to nic innego jak specyficzna strategia obsługi klienta, a docelowo także sprzedaż produktów. W celu osiągnięcia lepszego zysku dostosowuje się różne kanały dystrybucji i integruje się w zależności od potrzeb. Po to aby dopasować się idealnie do wymagań klienta, albo raczej ubiec konkurencję w dostarczaniu produktów do konsumenta.

Zależny sukces

O tym czy wprowadzenie danego kanału dystrybucji osiągnie sukces decyduje wiele czynników. Nie wspominając o chłonności rynku, warto zwrócić uwagę na kapitałochłonność przedsięwzięcia, a następnie dotarcie z nim do jak największej liczby odbiorców bezpośrednich. Często na tym etapie firmy popełniają błąd i o ile zainwestowali w sam projekt to już w jego marketing praktycznie wcale. Tendencja na obecnym rynku wygląda mniej więcej tak, że dużą część z całej puli projektu przeznacza się na marketing, aby dopiero zarobione zeń pieniądze wykorzystać do dalszego rozwoju.

Dystrybucja

Inaczej jest to sposób wprowadzenia produktu na rynek. Do dyspozycji mamy dość dużą ilość kanałów, którymi możemy dotrzeć z towarem do klienta, wyprzedzając tym samym konkurencję.

Masowa

Produkt dostarczany jest do bardzo dużej liczby odbiorców. Dotyczy to takich produktów, które są wykorzystywane przez większość ludzi. Do ich rozpowszechniania wykorzystuje się hurtowników, pośredników czy sprzedaż bezpośrednią. Zaletą jest to, że produkt dociera do dużej grupy ludzi oraz posiadamy kilka poziomów dystrybucji i nie musimy się martwić o odbiorców końcowych. Wadą będzie na pewno brak możliwości kontroli sposobu sprzedaży, czasu oraz miejsca.

Selektywna

W tym przypadku typujemy kilka kanałów, którymi będziemy rozprowadzać nasz produkt na rynku. Ich wybór nie może być przypadkowy. Musimy ze względu na charakter naszego dobra określić, które z nich będą przynosić nam największe zyski. Na przykład naturalne olejki dostępne w aptekach i zielarniach. W tym sposobie dystrybucji mamy wpływ na budowę wizerunku za pomocą odpowiednich kanałów czy pośredników oraz wpływ na cenę produktu. Wadą będzie ograniczenie liczby odbiorców.

Ekskluzywna

Tutaj bardzo starannie wybieramy kanały dystrybucji, którymi będziemy wprowadzać nasz produkt na rynek. Wyselekcjonowane grono pośredników może sprzedawać tylko towar, którego cena jest bardzo wysoka. Przykładem będą tutaj meble z egzotycznych gatunków drzew oferowane tylko w salonach firmowych. W tym przypadku mamy wpływ na każde narzędzie z którym spotykają się klienci, a to buduje nasz wizerunek. Wada to na pewno niewielka ilość odbiorców oraz konieczność ustawiania wysokiej marży na produkt.

Poszczególne kanały dystrybucji

O ile wcześniej przytoczony podział rozgranicza ogólnie kanały dystrybucji ze względu na cechy, to teraz przyjrzyjmy się dokładnie poszczególnym z nich:

  • hurtownie – należą do masowej dystrybucji, zazwyczaj zaopatrują się w nich już końcowi dystrybutorzy;
  • sieci sprzedaży – np. markety;
  • stacjonarne własne punkty sprzedaży – stoiska w galeriach, wyspy, własne powierzchnie sklepowe;
  • odrębne punkty sprzedaży – np. w branżowych sklepach, autoryzowanych punktach sprzedaży;
  • call center – obsługiwany przez własną lub zewnętrzny dział sprzedaży telefonicznej;
  • Internet – przez własny sklep internetowy czy popularne serwisy aukcyjne;
  • przedstawiciele handlowi – zewnętrzni i zatrudnieni w przedsiębiorstwie;
  • pośrednicy handlowi;
  • targi, eventy, pokazy;
  • przetargi;
  • handel obwoźny i automaty samoobsługowe.

Przemyślany sposób dystrybucji naszego produktu może w dużej mierze wpłynąć na jego popularność jak i wizerunek. W przypadku ogólnodostępnych rzeczy nie ma tak wielkiego znaczenia sposób w jaki go oferujemy. Za to produkt ekskluzywny potrzebuje przemyślanej strategii podbicia rynku.

Źródła:

  • http://ardeum.pl/
  • https://www.infakt.pl/blog/
  • http://www.prowadzefirme.pl/