Sposoby dystrybucji

Dystrybucja

Dystrybucja to inaczej sposób dostarczania produktów klientowi. Mając już cenę naszego produktu musimy się zastanowić nad tym jak wprowadzić go na rynek. Pewnym kryterium będzie na pewno rejonizacja oraz do kogo nasz produkt jest skierowany.

Dystrybucja masowa

Produkt dostarczany jest do bardzo dużej liczby odbiorców. Dotyczy to takich produktów, które są wykorzystywane przez większość ludzi. Do ich rozpowszechniania wykorzystuje się hurtowników, pośredników czy sprzedaż bezpośrednią. Zaletą jest to, że produkt dociera do dużej grupy ludzi oraz posiadamy kilka poziomów dystrybucji i nie musimy się martwić o odbiorców końcowych. Wadą będzie na pewno brak możliwości kontroli sposobu sprzedaży, czasu oraz miejsca.

Dystrybucja selektywna

W tym przypadku typujemy kilka kanałów, którymi będziemy rozprowadzać nasz produkt na rynku. Ich wybór nie może być przypadkowy. Musimy ze względu na charakter naszego dobra określić, które z nich będą przynosić nam największe zyski. Na przykład naturalne olejki dostępne w aptekach i zielarniach. W tym sposobie dystrybucji mamy wpływ na budowę wizerunku za pomocą odpowiednich kanałów czy pośredników oraz wpływ na cenę produktu. Wadą będzie ograniczenie liczby odbiorców.

Dystrybucja ekskluzywna

Tutaj bardzo starannie wybieramy kanały dystrybucji, którymi będziemy wprowadzać nasz produkt na rynek. Wyselekcjonowane grono pośredników może sprzedawać tylko towar, którego cena jest bardzo wysoka. Przykładem będą tutaj meble z egzotycznych gatunków drzew oferowane tylko w salonach firmowych. W tym przypadku mamy wpływ na każde narzędzie z którym spotykają się klienci, a to buduje nasz wizerunek. Wada to na pewno niewielka ilość odbiorców oraz konieczność ustawiania wysokiej marży na produkt.

Przemyślany sposób dystrybucji naszego produktu może w dużej mierze wpłynąć na jego popularność jak i wizerunek. W przypadku ogólnodostępnych rzeczy nie ma tak wielkiego znaczenia sposób w jaki go oferujemy. Za to produkt ekskluzywny potrzebuje przemyślanej strategii podbicia rynku.

Źródła:

  • http://ardeum.pl/
  • https://www.infakt.pl/blog/
  • http://www.prowadzefirme.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *