Ustalamy cenę jednostkową

Ustalanie ceny

Określenie ceny jednostkowej to konieczne minimum aby osiągnąć płynność finansową we własnym przedsiębiorstwie. Najłatwiej ją określić dodając do ceny zakupu czy wyprodukowania marżę. O tym jak wysoka powinna być marża piszę poniżej.

Marża minimalna

W niej trzeba zawrzeć wszystkie koszty stałe, jakie ponosimy z tytułu prowadzenia firmy. Będą to na pewno wynagrodzenia pracownicze, składki ZUS, opłaty za biuro, materiały biurowe innymi słowy wszystko to za co płacimy nawet jakbyśmy nie mieli zysków. Pod lupę trzeba wziąć też potencjalne kredyty i koszty, które ponosimy jak kredyt kupiecki udzielany klientom czy zakup towaru. Otrzymaną kwotę należy teraz podzielić przez liczbę produktów, które zakładamy sprzedać. Wyszła nam marża minimalna.

Marża właściwa

To taka cena, która zapewni nie tylko pokrycie kosztów ale też wygeneruje zyski, które będzie można przeznaczyć na rozwój. A co jeśli prowadzimy firmę usługową? Wtedy wycenie będzie podlegał czas jaki poświęcamy klientowi. Ustalmy sobie kilka wariantów usług jakie oferujemy i określmy ile zajmują nam one czasu. Następnie zorientujmy się ile takich zleceń jesteśmy zdolni uzyskać w ciągu miesiąca. Patrząc na 8 godzinny dzień pracy 2 godziny przeznaczmy sobie na nieprzewidziane czynności. Zostanie nam 6 godzin na konkretną pracę.

Znając miesięczny czas oraz czas poszczególnych wariantów oferty jesteśmy w stanie wyznaczyć ile zleceń damy radę wykonać w ciągu miesiąca. Mając na uwadze również koszty prowadzenia działalności i własny zarobek ustalmy kwotę. Następnie podzielmy tą kwotę przez liczbę zleceń jakie jesteśmy w stanie wykonać w miesiącu i mamy koszt jednostkowy usługi.

Źródła:

  • Philip Kotler: „Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola”, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994,
  • https://www.forbes.pl/wiadomosci/marza-kluczem-do-sukcesu-w-osiaganiu-wysokich-zyskow/2h5sktk.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *