Czy warto korzystać z konsultacji marketingowych i doradztwa strategicznego?

Artykuł partnera.

Większość przedsiębiorców zgodzi się ze stwierdzeniem, że świat biznesu raczej nie wybacza popełnianych błędów. Nawet najmniejszy z nich może skutkować stratami finansowymi lub wizerunkowymi i naprawdę ciężko ustalić, które są w dłuższej perspektywie bardziej bolesne. Skuteczna strategia marketingowa oraz jasno wytyczona strategia biznesowa są kluczowymi elementami, które pomagają unikać sytuacji zagrażających funkcjonowaniu firmy. Jak podejść do tworzenia takich planów? Od czego zacząć? Czy zaplanowane przez nas działania są słuszne w perspektywie długofalowej? Co zrobić w okresie stagnacji i jak optymalizować strategie? Te pytania pojawiają się w głowach wielu osób, a odpowiedzi na nie mogą dostarczyć konsultacje marketingowe oraz doradztwo strategiczne. Przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie są te usługi i jakie korzyści mogą przynieść.

Czym są konsultacje marketingowe oraz doradztwo strategiczne?

Oba pojęcia — zarówno konsultacje marketingowe, jak i doradztwo strategiczne, można traktować jako pewne narzędzia biznesowe. Mają one przede wszystkim za zadanie wspierać rozwój firmy na różnych płaszczyznach jej działalności. Są to przede wszystkim usługi świadczone przez ekspertów, którzy mają za zadanie odpowiedzieć na problemy firmy dopasowanym rozwiązaniem, które przede wszystkim będzie skuteczne i aktualne do jej potrzeb. Tacy konsultanci posiadają szeroką wiedzę i doświadczenie w wyspecjalizowanych obszarach.

Nie możemy jednak stwierdzić, że konsultacje marketingowe i doradztwo strategiczne to jedno i to samo. W przypadku tych pierwszych są to usługi świadczone przez specjalistów z zakresu marketingu lub jego różnych, wyodrębnionych dziedzin. Skupiają się głównie na wsparciu firmy w opracowywaniu, wdrażaniu i optymalizowaniu strategii marketingowych. Tacy konsultanci posiadają szeroką wiedzę i doświadczenie na różnych płaszczyznach marketingu i mogą zarówno pełnić swoją rolę w kompleksowym podejściu, jak i konkretnie skupić się tylko na określonych krokach takich jak reklama, SEO, PR, analizy rynkowe lub budowanie marki. Ich zdaniem, w zależności od założeń współpracy, mogą być takie czynności jak opracowanie grup docelowych, zidentyfikowanie potrzeb klienta, stworzenie spersonalizowanych strategii marketingowych, czy monitorowanie ich skuteczności.

Doradztwo strategiczne natomiast obejmuje szereg czynności mających na celu wsparcie firm w tworzeniu długoterminowych planów i strategii biznesowych. Doradcy strategiczni pomagają na przykład w identyfikacji kluczowych celów biznesowych, ocenie konkurencji oraz planowaniu działań, które pomogą osiągnąć zamierzone cele. Doradztwo obejmuje również zarządzanie zmianą, optymalizację procesów wewnętrznych oraz zarządzanie ryzykiem.

Śmiało można stwierdzić, że obecnie konsultacje marketingowe i doradztwo strategiczne powinny być umiejętnie przeplatane. W końcu nie powinno się planować efektywnej strategii marketingowej, bez znajomości konkretnych KPI danego przedsiębiorstwa, a sama strategia biznesowa będzie mało przydatna, jeśli nie znajdziemy i nie zdefiniujemy persony klienta, do którego będziemy chcieli trafić z oferowanym produktem.

Korzyści z konsultacji marketingowych i doradztwa strategicznego

Ekspertyza i doświadczenie:

Eksperci posiadają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, które trudno znaleźć w ramach jednej firmy. Dzięki temu mogą wnieść nowe spojrzenie i innowacyjne pomysły, które znacząco poprawiają efektywność działań marketingowych i biznesowych.

Oszczędność czasu i zasobów:

Zatrudnienie konsultanta lub doradcy pozwala firmie skupić się na swoich kluczowych kompetencjach, podczas gdy ekspert przygotowuje i proponuje strategie lub wdraża w nich korekty. To z kolei prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania zasobów i lepszych wyników finansowych. Outsourcing w tym przypadku powinien być równie popularny co, delegowanie zadań księgowych do zewnętrznych biur rachunkowych.

Dostęp do nowoczesnych narzędzi i technologii:

W firmie rzadko mamy dostęp do najnowszych narzędzi i technologii, które mogą znacznie poprawić skuteczność prowadzonych działań. Często abonamenty do narzędzi i programów analitycznych są zwyczajnie nieopłacalne dla jednego biznesu. Dzięki powierzeniu prowadzenia analiz innym podmiotom, które w swoim wachlarzu usług mają np. możliwość dostarczania szczegółowych raportów na tematy, które nas interesują, firmy mogą szybciej i efektywniej osiągać swoje cele, oszczędzając przy tym zbędne koszty.

Lepsze zrozumienie rynku i jasność celów:

Szczegółowe analizy rynku, które pomagają firmom lepiej zrozumieć swoje otoczenie biznesowe, konkretnie zdiagnozowane potrzeby klientów oraz działania konkurencji, precyzyjnie określone cele biznesowe oraz jasny plan działania. To wszystko pozwala na skuteczniejsze zarządzanie zasobami i osiąganie lepszych wyników. W konsekwencji pozwala na efektywniejsze działanie firmy oraz wdrażanie kroków (np. optymalizacji procesów wewnętrznych, czy zmiany komunikacji wewnętrznej), które bez powyższych informacji, mogłyby być bardzo ryzykowne lub kompletnie nietrafione.

Przykład działań konsultingowych

Aby lepiej zrozumieć, jak konsultacje marketingowe i doradztwo strategiczne mogą przynieść korzyści, warto przyjrzeć się kilku przykładom.

Przykład 1: Mała firma technologiczna

Firma technologiczna, która specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw, zauważyła spadek sprzedaży i trudności w pozyskiwaniu nowych klientów. Zatrudnienie konsultanta marketingowego pozwoliło na przeprowadzenie szczegółowej analizy rynku i identyfikację kluczowych problemów. Dzięki nowym strategiom marketingowym firma zdołała zwiększyć swoją widoczność w internecie, poprawić komunikację z klientami oraz znacząco zwiększyć sprzedaż.

Przykład 2: Duża korporacja produkcyjna

Duża korporacja zajmująca się produkcją dóbr konsumpcyjnych borykała się z problemem niskiej efektywności operacyjnej i wysokimi kosztami. Zatrudnienie doradcy strategicznego pomogło firmie w przeprowadzeniu kompleksowej analizy procesów wewnętrznych i wprowadzeniu szeregu usprawnień. Dzięki temu korporacja zdołała obniżyć koszty produkcji, zwiększyć efektywność operacyjną oraz poprawić swoją pozycję na rynku.

Potencjalne ryzyka i wyzwania

Mimo licznych korzyści, konsultacje marketingowe i doradztwo strategiczne wiążą się również z pewnymi wyzwaniami. Warto być świadomym tych aspektów, aby móc lepiej przygotować się do współpracy z podmiotami doradczo-konsultacyjnymi. Na co zwrócić uwagę?

  1. Cena interesujących nas usługProfesjonalne usługi konsultingowe mogą być kosztowne, co może stanowić barierę dla mniejszych firm. Ważne jest, aby dokładnie ocenić potencjalne korzyści i koszty przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu konsultanta.
  2. Dostosowanie do specyfiki firmyKonsultanci muszą dobrze zrozumieć specyfikę działalności firmy, aby móc skutecznie doradzić. Brak pełnej wiedzy o firmie może prowadzić do nieadekwatnych rekomendacji. Tutaj warto pamiętać o bardzo dokładnym zestawieniu informacji o biznesie – jako strona współpracy zawrzyj wszystkie niezbędne dane, które mogą pomóc doradcy poznać oraz zrozumieć Twój biznes. Nie bój się też zaplanować wcześniej pytań, które są według Ciebie istotne. Jeżeli nie uzyskasz na nie odpowiedzi w trakcie spotkania, będzie możliwość rozwiązać, również inne nurtujące kwestie.
  3.  Zmiana kultury organizacyjnejWprowadzenie nowych strategii i procesów może wymagać zmiany kultury organizacyjnej, co może spotkać się z oporem ze strony pracowników. Ważne jest, aby odpowiednio zarządzać tym procesem i zapewnić wsparcie dla zespołu.
  4. Ryzyko uzależnieniaFirmy mogą stać się zbyt zależne od zewnętrznych konsultantów, co może ograniczać ich zdolność do samodzielnego podejmowania decyzji w przyszłości. Ważne jest, aby równocześnie budować wewnętrzne kompetencje i wiedzę.

Podsumowanie

Czy warto korzystać z konsultacji marketingowych i doradztwa strategicznego? Na to pytanie, nie da się inaczej odpowiedzieć, niż: to zależy! Najważniejsze będzie oszacowanie i porównanie spodziewanych środków, które musimy zainwestować w takie działania, do efektu, którego oczekujemy oraz przychodu, jaki zapewni on firmie.

Wszystko zależy od specyfiki firmy, jej potrzeb oraz możliwości finansowych. W wielu przypadkach, profesjonalne wsparcie konsultantów może przynieść znaczące korzyści, takie jak zwiększenie efektywności operacyjnej, poprawa strategii marketingowej oraz lepsze zarządzanie ryzykiem. Jednocześnie ważne jest, aby być świadomym potencjalnych ryzyk i wyzwań związanych z tego rodzaju usługami oraz umiejętnie zarządzać współpracą z konsultantami. W końcowym rozrachunku odpowiednio dobrane i wdrożone konsultacje marketingowe i doradztwo strategiczne mogą stać się kluczowym elementem sukcesu i rozwoju w każdej firmie.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zakresie doradztwa strategicznego lub konsultacji marketingowych, wejdź na https://www.mbridge.pl/.