Jak założyć internetowy sklep odzieżowy i na co zwracać uwagę?

Zakładanie sklepu internetoego

Odzież to jedna z najpopularniejszych kategorii produktów w Internecie. Nic więc dziwnego, że liczba e-sklepów z ubraniami cały czas rośnie. Jeśli chcesz mieć swój udział w tym rynku, dowiedz się, na co zwracać uwagę podczas otwierania odzieżowego e-commerce’u!

Jak założyć internetowy sklep z odzieżą?

Do uruchomienia odzieżowego sklepu internetowego nie potrzebujesz żadnych specjalistycznych umiejętności ani bogatego doświadczenia. Do dyspozycji masz bowiem innowacyjne narzędzia, pozwalające założyć witrynę e-commerce kilkoma kliknięciami. Oferują one nie tylko intuicyjne kreatory stron, ale też dostęp do wszelkich niezbędnych integracji, w tym bramek płatności, usług kurierskich, zewnętrznych kanałów sprzedaży czy aplikacji marketingowych.

Dzięki wykorzystaniu kompleksowego oprogramowania e-commerce proces otwierania internetowego sklepu z odzieżą sprowadzi się tak naprawdę do kilku prostych kroków:

1. Załóż działalność gospodarczą

Zakładanie sklepu internetowego z ubraniami warto rozpocząć od zarejestrowania działalności gospodarczej. Choć nie jest to obowiązek, posiadanie firmy może znacząco ułatwić Ci na przykład podejmowanie współpracy z kontrahentami czy prowadzenie sprzedaży w marketplace’ach. Wybierz więc nazwę sklepu, zastanów się nad sposobem jego rozliczania i wypełnij wniosek online.

2. Wykup domenę

Domena, czyli adres Twojego sklepu internetowego, powinna być tożsama z jego nazwą. Stawiaj na rozpoznawalne i łatwe do zapamiętania zwroty, jednocześnie upewniając się, że wybrana domena nie jest jeszcze zajęta ani nie znajduje się poza Twoim zasięgiem finansowym. Nie powinna Cię ona kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych rocznie.

3. Wybierz oprogramowanie sklepowe

Jak już wiesz, od funkcjonalności Twojego oprogramowania e-commerce będzie zależała łatwość uruchomienia sklepu, a także jego późniejszego prowadzenia. Przeprowadź więc dobry research i zweryfikuj, czy dana platforma odpowiada Twoim potrzebom biznesowym. Postawić możesz na jedno z popularnych na rynku narzędzi SaaS – na przykład na Sky-Shop, który oferuje darmowy 14-dniowy okres próbny.

4. Dodaj produkty do sklepu

Jeśli wybierzesz odpowiednie oprogramowanie sklepowe, wprowadzenie produktów na stronę nie powinno być dla Ciebie żadnym problemem. Skorzystasz bowiem z funkcji automatycznej integracji e-commerce’u z dowolną hurtownią. W dobrych narzędziach znajdziesz setki takich integracji. Dzięki nim cały asortyment zostanie błyskawicznie pobrany do Twojego sklepu i będzie na bieżąco aktualizowany. Jeżeli takiego udogodnienia zabraknie w Twojej platformie, cały proces trzeba będzie przeprowadzić ręcznie, co może zająć Ci mnóstwo czasu.

5. Skonfiguruj wygląd sklepu

Proste w obsłudze kreatory e-commerce pozwalają zazwyczaj zaprojektować funkcjonalną stronę internetową metodą przeciągnij i upuść. Nawet jeśli nie masz doświadczenia w tym zakresie, bez trudu poradzisz więc sobie z takim zadaniem. Pamiętaj o atrakcyjnej szacie graficznej sklepu, dostosowaniu go do potrzeb Twojej grupy docelowej, a także o udoskonaleniu opisów i zdjęć produktów, które powinny pomóc Ci wybić się na rynku.

6.Wybierz metody płatności i dostawy

Zanim uruchomisz system płatności w swoim sklepie odzieżowym, musisz podpisać umowę z wybranym operatorem. Niektóre platformy e-commerce (jak np. Sky-Shop) oferują także własne bramki, dzięki którym ograniczysz formalności i oszczędzisz czas. Pamiętaj też o wyborze usług kurierskich dopasowanych do potrzeb Twoich przyszłych klientów. Do dyspozycji masz między innymi oferty specjalnych brokerów, łączących usługi wielu firm.

7. Zintegruj sklep z dodatkowymi kanałami sprzedaży

Twój internetowy sklep odzieżowy jest już gotowy! Rozpoczynając sprzedaż, pamiętaj jednak o uzupełnieniu swoich działań aktywnością w innych kanałach w sieci. Mowa o takich serwisach jak marketplace’y (np. Allegro, eBay, Amazon, EmpikPlace itd.), porównywarki cen (np. Ceneo), serwisy ogłoszeniowe (np. OLX) czy media społecznościowe (sklep na Facebooku i Instagramie). Dostęp do szybkich i bezproblemowych integracji zapewni Ci oczywiście dobra platforma sklepowa.

Skąd brać produkty do internetowego sklepu z odzieżą?

Choć samo uruchomienie odzieżowego sklepu online to wyjątkowo prosty proces, wyzwaniem może okazać się jego zatowarowanie. Na tym etapie do dyspozycji będziesz mieć następujące rozwiązania:

  • Zakupy w hurtowniach – jak wspominaliśmy wyżej, swój sklep internetowy możesz wygodnie zintegrować z wybranymi hurtowniami. W takim przypadku automatycznie pobierzesz produkty na stronę i szybko rozpoczniesz sprzedaż. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby podjąć współpracę z innymi dostawcami (nieobecnymi na listach integracji), lecz w takiej sytuacji konieczne okaże się ręczne wprowadzanie artykułów do sklepu (hurtownia powinna udostępnić Ci plik produktowy, który znacząco przyspieszy ten proces).
  • Dropshipping – swój sklep z ubraniami możesz zaopatrywać nie tylko w hurtowniach tradycyjnych, ale też w dropshippingowych. Zintegrujesz je ze stroną w dokładnie taki sam sposób. Rozwiązanie to wydaje się szczególnie atrakcyjne dla początkujących sprzedawców, którzy chcą zaoszczędzić trochę czasu i zredukować koszty prowadzenia działalności. W dropshippingu kluczowymi procesami logistycznymi (w tym magazynowaniem) zajmują się bowiem dostawcy.
  • Zakupy u producenta – jest to metoda przeznaczona dla przedsiębiorców, którzy mogą pozwolić sobie na zamawianie i magazynowanie bardzo dużych zapasów odzieży. Producenci swoje towary sprzedają bowiem zazwyczaj tylko na ogromną skalę.
  • Sprzedaż rękodzieła – jeśli tylko masz talent krawiecki, swoim klientom możesz oferować ręcznie robione ubrania. W takim przypadku zminimalizujesz koszty pozyskania towaru i wybijesz się na tle konkurencji.

Wybór jednej z powyższych metod zatowarowania sklepu odzieżowego powinien zależeć od przewidzianego dla niego modelu biznesowego i od Twoich możliwości w tym zakresie.

Gdzie sprzedawać odzież w Internecie?

Wiesz już, jak założyć internetowy sklep z odzieżą. Zdążyliśmy wspomnieć również o tym, że nie powinien on być dla Ciebie jedynym kanałem sprzedaży. Jeśli zależy Ci na docieraniu do coraz większych grup potencjalnych klientów, musisz zastanowić się nad tym, w jakich miejscach w sieci mogą oni przebywać. Na tej podstawie wybierzesz dodatkowe serwisy do prowadzenia działań sprzedażowo-marketingowych. W przypadku sklepu z ubraniami warto zainteresować się przede wszystkim następującymi kanałami:

  • Allegro – najważniejszy portal zakupowy w Polsce, gwarantujący dostęp do olbrzymiej bazy potencjalnych klientów i do zaawansowanych narzędzi marketingowych. Jedną z najpopularniejszych kategorii w tym serwisie stanowi właśnie odzież.
  • eBay lub Amazon – międzynarodowi giganci najlepiej sprawdzą się w przypadku sklepów, które chcą prowadzić sprzedaż ubrań na rynkach zagranicznych.
  • Sklep na Facebooku i Instagramie – to kanały wprost stworzone dla branży fashion. Zakładając katalog produktów na potrzeby mediów społecznościowych, zyskasz możliwość oznaczania swoich artykułów w publikowanych postach i relacjach. Użytkownicy klikający w linki będą przenoszeni bezpośrednio do kart wybranych produktów w Twojej witrynie sklepowej.

Jak założyć internetowy sklep odzieżowy? Podsumowanie

Postępując według naszych wskazówek i robiąc dobry użytek z kompleksowego oprogramowania e-commerce, szybko i wygodnie założysz własny sklep internetowy z ubraniami. Wybierz więc rozwiązania odpowiadające Twojej sytuacji biznesowej i zacznij podbijać rynek odzieżowy!